نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3938
-
الف
+

محرم در افغانستان، عزاداری مشترک شیعیان و اهل‌سنت

در افغانستان مراسم رسمی عزاداری حضرت امام حسین (ع) از اول محرم آغاز می شود.

آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کشور افغانستان تنها به شیعیان محدود نیست و اهل تسنن نیز آیین های خاصی برای تجلیل از مقام معنوی و قیام آن حضرت به منظور احیای دین و مبارزه با ظالم برگزار می کنند.

به گزارش آی فیلم2 ، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، شهرهای مختلف افغانستان سیاه پوش می شود و مردم مسلمان این کشور اعم از اهل سنت و تشیع در ماتم شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آئین های مختلفی به شمول حضور در مساجد ، پخت نذر و اطعام نیازمندان را در زمره کارهای خود قرار می دهند.

با وجود آن که مردم و رهروان حضرت امام حسین (ع) در افغانستان با تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم گروه های تروریستی از جمله گروه تکفیری داعش مواجه هستند، با آن هم دهه محرم را همه ساله با شکوه تر از پیش برگزار می کنند.

در افغانستان ، زنان، مردان و کودکان هر یک با نیت ویژه خود نذورات و سنت اطعام ایتام را به جا می آورند.

در افغانستان مراسم رسمی عزاداری و منقبت خوانی از اول محرم آغاز می شود اما به گونه غیر رسمی آمادگی برای این مراسم از روز 27 ذی الحجه انجام می شود.

مردم مسلمان افغانستان و پیروان راه امام حسین «ع» از شب اول محرم به مساجد و تکیه خانه می روند و در مراسم منقبت خوانی، روضه و مجالس وعظ عالمان دینی شرکت می کنند.

در هفتم ماه محرم و به یاد شهادت حضرت «علی اصغر (ع)» با حضور سادات و بزرگان ، با تکه و پارچه های رنگی بر روی دسته چوبی بلند ، علمی منتسب به حضرت عباس(ع) درست می کنند و با روضه خوانی، سینه زنی و نوحه سرایی علم ها را روز دهم محرم در سطح شهر می اورند .

این علم ها تا سیزدهم ماه محرم در تکیه خانه ها برافراشته می باشد و بعد از شب چهاردهم علم را با دعا و روضه خوانی پایین می آورند.

همچنین در روز عاشورا نیز دسته های عزاداری با نوحه خوانی از یک مسجد به مسجد دیگر رفته و به یاد شهدای کربلا و حضرت امام حسین «ع» سراسر اشک می ریزند.

علاوه بر شهر کابل، دیگر شهرهای افغانستان نیز حال و هوای محرم به خود می گیرد و مردم با نصب پارچه های سبز و سیاه بر سر در منازل و دکان ها، مشارکت خود را در سوگواری امام حسین (ع) و یاران آن حضرت به نمایش گذاشته اند و شماری از شهروندان افغانستانی نیز بیرق های سیاه به علامت عزا در موترهای خود نصب کرده اند.

افغانستان حدود 30 میلیون تن جمعیت دارد اما یک نکته بدون آمار هم مشهود است و آن این است که در واقع هیج خط تفکیلی بین اهل سنت و شیعیان در افغانستان قابل ترسیم نیست و مردم این کشور در برادری و اخوت مراسمات دینی خود را کنار یکدیگر برگزار می کنند.

ف ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر